× Główna
Galeria
O nas
Serwis
Kontakt

USŁUGA DOOR TO DOOR

Mając na uwadze wasz cenny czas oraz komfort korzystania z usług naszego serwisu, uprzejmie informujemy o możliwości skorzystania z naszej usługi serwisowej Door To Door!

Usługa "Door To Door" polega na odebraniu samochodu w celu wykonania usługi serwisowej z miejsca wskazanego przez Użytkownika, np. z domu lub z firmy Klienta i przetransportowaniu go z najwyższą starannością na teren Niezależnego Serwisu BMW Osowiecki. Po wykonaniu usługi samochód przetransportowany zostaje, po wcześniejszym kontakcie z Użytkownikiem, w miejsce przez Niego wskazane.

W ofercie posiadamy dwa rodzaje usługi w zależności od potrzeb klienta. Pierwszy to transport samchodu na lawecie, drugi to osobisty kierowca który przyjedzie po odbiór Państwa auta a w zamian zostawi na czas naprawy auto zastępcze. (należy doliczyć koszt związany z użyczeniem samochodu zastępczego). Gwarantujemy najwyższą jakość wykonania usługi.

CENNIK

Podane ceny są cenami netto.

  1. Przywiezienia auta na lawecie: od 200 PLN
  2. Dostarczenie auta do serwisu przez osobistego kierowcę: od 100 PLN
  3. Koszt auta zastępczego (MINI 1.6)- 100 PLN / doba.



PRZEGLĄD PRZED ZAKUPEM/PO ZAKUPIE

Przegląd przed lub po zakupie obejmuje:
  1. diagnostyka komputerowa z wydrukiem zapisanych błędów
  2. odczyt danych z kluczyka
  3. sprawdzenie grubości powłoki lakierniczej w 40 punktach
  4. sprawdzenie elementów konstrukcyjnych nadwozia
  5. sprawdzenie układu hamulcowego
  6. sprawdzenie układu napędowego /silnik, skrzynia, półosie, dyfer/encjały
  7. sprawdzenie oświetlenia
  8. sprawdzenie historii serwisowej i przebiegu w bazie BMW
  9. sprawdzenie akcji technicznych przypisanych do tego samochodu
  10. kosztorys ewentualnych napraw
  11. koszt przeglądu 450,-

Ile klientowi przyjdzie wydać na serwis typowego, sprowadzanego auta? A co wiemy o statystycznych wydatkach, gdy wziąć na warsztat auto, które ma na liczniku 250 czy nawet 300 tys. km? Otóż może się okazać, że już podczas pierwszego serwisu, czyli tuż po zakupie samochodu używanego, trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 6-7 tys. zł.

Według statystyk, typowy samochód używany sprowadzany do Polski ma niespełna 13 lat i należy do klasy średniej lub kompaktowej. PZL Sędziszów podpowiada jakie czynności obsługowe należy wykonać po zakupie takiego pojazdu i przewiduje szacunkowe koszty.

Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 73 356 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tony). Obserwujemy tym samym minimalne ożywienie na rynku, który przez ostatnie 15 miesięcy wykazywał tendencje spadkowe lub – w najlepszym razie – stagnację.

Ogólny wzrost cen samochodów używanych przełożył się niestety na wzrost średniego wieku importowanych aut. Dysponując podobnym budżetem jak wcześniej zaczynamy kupować coraz starsze samochody. Obecnie możemy przyjąć, że średni wiek sprowadzonego pojazdu to ok. 13 lat.

Wniosek?

Z eksploatacyjnego punktu widzenia jeszcze ważniejszy od wieku samochodu jest jego przebieg. Wiele instytucji i firm prywatnych podaje szacunkowe dane w tej kwestii, jednak odbiegają one dość mocno o rynkowych realiów. Okazuje się bowiem, że według statystyk średni roczny przebieg samochodu osobowego w Unii Europejskiej oscyluje w okolicy 10-12 tys. km. W przypadku 13-letniego auta dawałoby to zatem maksymalnie 156 000 km, co jest wartością zupełnie nierealną. Obserwując przebiegi deklarowane w ogłoszeniach, 13 -letnie samochody przejechały już raczej 250 czy nawet 300 tys. km.

Inna sprawa, że intensywność przebiegów miesięcznych zmienia się wraz z wiekiem auta. Dla przykładu – modele eksploatowane we flotach w pierwszych 2-3 latach mogą przejechać 100 czy 200 tys. km. Później, po zakończeniu kariery flotowej, przyrost wartości na liczniku spowalnia, zwłaszcza jeśli taki samochód trafi w ręce osoby prywatnej.

Tak, czy inaczej - jeśli założymy, że statystyczny sprowadzony samochód ma 13 lat i 250 tys. km, trzeba się liczyć z tym, że wymianie lub regeneracji będą podlegała duża liczba części i podzespołów eksploatacyjnych. Możemy wskazać na te najważniejsze i pokusić się o orientacyjną ocenę stanu ich zużycia…

Rozrząd

To niezwykle ważny podzespół, ponieważ na ogół nie manifestuje swojego wyeksploatowania, tylko u kresu swojej wytrzymałości zrywa się lub przeskakuje prowadząc do demolki całego silnika. Istnieje wiele rodzajów rozrządów. Niektóre typy wytrzymują nawet 300 tys. km między wymianami, ale są też takie, które z ledwością przejeżdżają 70-90 tys. km.

Rozsądny kupujący powinien zatem w chwili zakupu pojazdu sprawdzić wpisy w książce serwisowej a w razie wątpliwości – profilaktycznie wymienić zestaw paska lub łańcucha. Warto w tym miejscu podkreślić, że spekulowanie, ile wytrzyma rozrząd jest w zasadzie bezsensowne, ponieważ skutki pomyłki będą wyjątkowo kosztowne.

W najtańszych modelach koszt wymiany rozrządu (części plus robocizna) to ok. 2000 zł. W droższych modelach faktura może oscylować w okolicy 7-8 tys. zł.

Przeniesienie napędu

Tu na szczęście wiele można ocenić przed zakupem. Stan sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego lub stan przekładni automatycznej da się – przynajmniej orientacyjnie – zweryfikować podczas jazdy próbnej.

Za regenerację skrzyni automatycznej (niezależnie od typu) płaci się zwykle o 4 do 6 tys. zł. Koszt wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym to dla odmiany zazwyczaj od 2 do 3 tys. zł.

Zawieszenie

O ile dawniej „importowanymi przebojami były VW Golf i Opel Astra, o tyle teraz na pierwszym miejscu coraz częściej pojawiają się Audi A4 i BMW serii 3. Oznacza to, że statystyczny nabywca takich modeli musi nastawić się na inwestycje w naprawy wielowahaczowego zawieszenia (bo właśnie takie jest w Audi i BMW). Okazuje się ono zwykle 2-3 krotnie droższe w obsłudze od klasycznych układów McPherson. Oczywiście stan zawieszenia także da się ocenić przed zakupem, ale lepiej liczyć się z tym, że jakieś wydatki na tym polu z pewnością się pojawią, więc warto z wyprzedzeniem przygotować odpowiedni budżet.

W modelach z układem wielowahaczowym na remont zawieszenia trzeba przygotować zazwyczaj od 1,5 do 2 tys. zł. Naprawy układów McPhersona są znacznie tańsze – zazwyczaj u mechanika zostawia się ok. 300-500 zł.



PEŁNA DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA BMW

Prosta diagnostyka komputerowa trwa kilka minut w zależności od wieku i wyposażenia samochodu.

Następuje odczyt błędów interpretacja i kasowanie.Kolejnymi etapami jest ewentualna regulacja, adaptacja bądź programowanie sterowników

Możemy sprawdzić urządzeniami diagnostycznymi np. parametry:
  1. ciśnienie spalin
  2. ciśnienie doładowania
  3. temperaturę powietrza
  4. temperaturą płynu chłodzącego
  5. prędkość obrotową silnika
  6. korekcja wtryskiwaczy
  7. napięcie i natężenie na sterownikach

Dzięki interpretacji zapisanych błędów możemy szybko znaleźć przyczyny uszkodzeń podzespołów i wykluczyć sprawne elementy.

Zalecane przez koncern BMW narzędzia diagnostyczne pozwalają nam na programowanie sterowników pojazdu. Istnieje możliwość programowania pojedynczych sterowników co skraca czas usługi bez konieczności przekodowania całego samochodu. Idealnym rozwiązanie byłoby programowanie nowego sterownika i zgranie go do systemu samochodu BMW.

Często błędy różnych elementów pojazdu powodują takie same błędy w odczycie diagnostycznym. Dzięki doświadczeniu naszych pracowników, fachowej wiedzy prawidłowo zinterpretują usterki. Jest to bardzo istotne, gdyż sterowniki są drogie a prawidłowa diagnoza zmniejsza koszty.

Po wykonaniu diagnozy udostępniamy klientowi wydruk z błędami stałymi i chwilowymi zapisanymi w komputerze BMW. Istotne są błędy stałe, które można skasować wyłącznie po dokonaniu naprawy bądź wymiany uszkodzonego elementu.



SERWIS OLEJOWY

Serwis olejowy BMW obejmuje:
  1. wymianę oleju silnikowego
  2. filtra olejowego
  3. zerowanie wskazań komputera
  4. wpis do książki serwisowej
  5. kontrola pojazdu, sprawdzenie wycieków oleju, płynów

BMW zaleca olej Shell Helix Ultra 5W30 do silników diesla,

a olej 0W40 do silników benzynowych, obecnie jest to olej Shell Helix

Wyjątkiem są silniki 5.0 i 4.4 do których BMW zaleca olej o lepkości 10W60



PRZEGLĄD OKRESOWY BMW

Zalecamy regularną wymianę oleju silnikowego w silnikach benzynowych co 10.000 km w Serwisie Olejowym

Serwis Olejowy obejmuje wymianę oleju silnikowego, filtra, zerowanie wskazań komputera, wpis do książki serwisowej oraz ogólne sprawdzenie samochodu

Następuje odczyt błędów interpretacja i kasowanie.Kolejnymi etapami jest ewentualna regulacja, adaptacja bądź programowanie sterowników

Następny jest Serwis okresowy po 40.000 km Obejmuje serwis olejowy plus wymianę filtra paliwa, filtra powietrza, filtra przeciwpyłkowego, wymianę płynu hamulcowego, ogólne sprawdzenie samochodu i wpis do książki serwisowej

Ponownie następuje Serwis olejowy po 50.000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra olejowego, wpis do książki serwisowej oraz ogólne sprawdzenie samochodu

Serwis okresowy po 60.000 km

Zalecane przez koncern BMW narzędzia diagnostyczne pozwalają nam na programowanie sterowników pojazdu. Istnieje możliwość programowania pojedynczych sterowników co skraca czas usługi bez konieczności przekodowania całego samochodu. Idealnym rozwiązanie byłoby programowanie nowego sterownika i zgranie go do systemu samochodu BMW.

Obejmuje serwis olejowy plus wymianę filtra powietrza, filtra przeciwpyłkowego, wymianę świec, wymianę oleju w przekładni xdrive i dyferencjałach, ogólne sprawdzenie samochodu i wpis do książki serwisowej

Jeżeli mechanik zdiagnozuje występujące usterki staramy się z klientem ustalić zakres, termin oraz dobrać najbardziej korzystne części do naprawy.
Szczególnie jeżeli chodzi o starsze modele, które wymagają częstszych wizyt w serwisie.

W następnym Serwisie okresowym po 80.000 km proponujemy klientowi wymianę oleju w skrzyni automatycznej zalecane przez producenta ZF właśnie przy takim przebiegu

Samochodach z silnikiem diesla serwis olejowy zalecamy po 15.000km

Serwis Olejowy obejmuje wymianę oleju silnikowego, filtra, zerowanie wskazań komputera, wpis do książki serwisowej oraz ogólne sprawdzenie samochodu

Następny jest Serwis Okresowy po kolejnych 15.000 km.

Serwis okresowy obejmuje serwis olejowy plus wymianę filtra paliwa, filtra powietrza, filtra przeciwpyłkowego, ogólne sprawdzenie samochodu i wpis do książki serwisowej

Jeżeli mechanik zdiagnozuje występujące usterki staramy się z klientem ustalić zakres, termin oraz dobrać najbardziej korzystne części do naprawy.
Szczególnie jeżeli chodzi o starsze modele, które wymagają częstszych wizyt w serwisie

W następnym Serwisie okresowym po 80.000 km proponujemy klientowi wymianę oleju w skrzyni automatycznej zalecane przez producenta ZF właśnie przy takim przebiegu.



NAPRAWA UKŁADÓW KIEROWNICZYCH

Układ kierowniczy składa się z koła kierownicy, kolumny kierowniczej, przekładni
kierowniczej i drążków. W starszych modelach elementem układu jest jeszcze pompa wspomagania. W nowszych modelach pompa jest już zintegrowana w przekładni.

Naprawa układu kierowniczego polega na wymianie uszkodzonych elementów oraz
na regeneracji przekładni.
Zakończeniem naprawy jest elektroniczne ustawienie geometrii.

Głośna pompa wspomagania jest sygnałem poważnej usterki układu kierowniczego.
Wyciek z przewodów zasilających i powrotnych skutkuje spadkiem ciśnienia oleju i zacieraniem się pompy.
Brak reakcji użytkownika pogłębia destrukcję układu.
Opiłki przedostają się do przekładni i konieczna jest regeneracja pompy i przekładni
oraz dokładne wypłukanie całego układu. Regeneracja pompy obejmuje wymianę napędu łopatkowego i łożysk.
Przekładnia będzie oczyszczona i wymienione wszystkie uszczelnienia. Sprawdzana jest również pod kątem luzów na listwie zębatej. Wytarte
zęby na listwie są przyczyną stuków w układzie kierowniczym.
Regeneracja przekładni obejmuje wymianę listwy i wszystkich uszczelnień.



WAŁY NAPĘDOWE, PÓŁOSIE, PRZEGUBY, AKTYWNE STABILIZATORY REGENERACJA - WYΜΙΑΝΑ

W układzie przenoszenia napędu są elementy podatne na zużycie. Szczególnie przy większym przebiegu.

Do układu zaliczamy wały napędowe, przednie i tylne, przeguby, półosie i krzyżaki.

Na szybsze zużywanie się tych elementów ma wpływ bardzo dynamiczna jazda, manewry na skręconych kołach, driftowanie.

Objawy - charakterystyczne stukanie przy zakrętach spowodowane są zbyt dużymi luzami i kwalifikują się do wymiany.

Niektóre elementy jak wały napędowe i półosie dają się zregenerować i robimy to na najlepszych zamiennikach.



WYMIANA ROZRZĄDU

Wymiana rozrządu jest najważniejszą czynnością eksploatacyjną w każdym silniku.
Rozrząd jest odpowiedzialny za prawidłową synchronizację wału korbowego, wałka rozrządu oraz ruchu zaworów i tłoków. Nawet najmniejsze odstępstwo od normy ma negatywny wpływ na jakość pracy całego układu

Wymiana rozrządu w samochodach BMW jest niezbędna w określonych przedziałach czasowych lub określonych przebiegiem. BMW zaleca co 80.000-100.000 km lub co 5-8 lat w zależności od modelu i silnika samochodu.

Silnik benzynowy N20/materiały prasowe BMW

Pilnowanie wymiany rozrządu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania niezawodności silnika. Podczas eksploatacji łańcuchy ulegają rozciągnięciu, kółka zębate wytarciu a płozy trzymające łańcuchy normalnemu zużyciu

Jak zadbać o łańcuch rozrządu?
Kontrolujemy to we własnym zakresie i z pomocą warsztatu, przede wszystkim regularnie wymieniamy olej co 10.000 km maksymalnie co 15.000 km

Regularna wymiana oleju ma również wielkie znaczenie w utrzymaniu silnika na najwyższym poziomie. Dobre smarowanie silnika bez opiłków,
brudów przedłuża żywotność rozrządu a zatem i samego silnika.

Objawy na, które trzeba zwrócić uwagę:
  1. Jeżeli na zimnym silniku słychać szumy łańcucha jest to już niepokojący objaw do oceny mechanika.
  2. Jeżeli występują problemy z utratą mocy
  3. Problemy z uruchomieniem z uruchomieniem silnika
  4. Zapala się kontrolka check engine
  5. Jeżeli wypadają zapłony
  6. Wyciek oleju w okolicach rozrządu/

Dalsza jazda z takimi objawami może skutkować zerwaniem łańcucha i doprowadzić do nieodwracalnych szkód w silniku. Nie należy wówczas próbować odpalać silnika.

Wymiana rozrządu w silnikach diesel po 2007 r bazuje na wyjęciu silnika i wymianie wszystkich łańcuchów, kół zębatych, napinacza i ślizgów.

Są to silniki oznaczone nr N47, B47 we wszystkich modelach 1,2,3,4,5,6 oraz X1, X3, X4, X5, X6 oraz MINI z napędem dieslowskim. Są to modele w których konieczna jest wymiana rozrządu po 100.000km

materiały prasowe BMW

W silnikach N57 montowany jest rozrząd z tyłu silnika. Wymiana rozrządu zalecana jest po 200.000km.

Silniki te montowane były od 2008r w X5 (E70) i X6 (E71) seria 7 (F01) seria 3 (E90, E91) seria 5 (F10), (F11) i nowszych.

Łańcuch rozrządu jest taki sam, zmiana nastąpiła wału korbowego na którym nie ma już zębatki.
Wały korbowe są w tych modelach problemem. Często dochodzi do zatarcia a nawet pęknięcia korby

Przyczyny?
  1. Chip tuning
  2. interwały olejowe ustawione fabrycznie co 30.000km
  3. zatkany filtr DPF powodujący rozrzedzenie oleju w silniku
  4. zużyte koło pasowe i długa jazda z wibracjami koła
  5. jazda z uszkodzonymi wtryskami


PRZEGLĄDY I SERWIS AUTOMATYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW (ASB)

Regularne przeglądy automatyczny skrzyń biegów pozwalają zawczasu wykryć usterki i zapobiec kosztownym naprawom. Częstotliwość przeglądów zależna jest od wielu czynników jak: model skrzyni, styl jazdy, rocznik skrzyni i poziom wyeksploatowania oraz przebieg.

W nowszych modelach, kilkuletnich, wystarczy coroczne sprawdzenie skrzyni automatycznej przy użyciu diagnostyki komputerowej i wydruk kodów błędów, jeżeli się pojawiły

Dokładniejszy przegląd i wymiana oleju w skrzyni zalecany jest przez producenta firmę ZF po przejechaniu 70 tys km. Zalecenia dotyczą wszystkie modele BMW i MINI z zamontowanymi skrzyniami ZF.
Dotyczy to normalnych warunków eksploatacji.

Skrzynie firmy ZF potrzebują specjalnych syntetycznych olei. Przy bardzo dynamicznej jeździe, w stylu sportowym lub z przyczepą bądź po chipie silnika olej ulega szybszemu zużyciu.

Według zaleceń producenta ZF wymieniany jest olej metodą statyczną.

Nie zalecana jest wymiana dynamiczna wtłaczająca ciśnieniowo nowy olej.

W starszych samochodach /10lat i powyżej/ dokładna diagnostyka powinna być zrobiona co 12 miesięcy, a olej wymieniany co 40 tys.


DIAGNOSTYKA AUTOMATYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW

Diagnostyka ASB jest bardzo złożona i składa się z diagnostyki komputerowej, oględzinami skrzyni oraz testów z wykorzystaniem aparatury kontrolno-pomiarowej.

Konieczna jest też jazda próbna, która może już przybliżyć znalezienie usterek skrzyni. Sprawdza się wówczas prawidłowość działania funkcji „kick-down"

Dalsze działanie polega na procedurach diagnostycznych:
  1. sprawdzeniu działania przełączników
  2. kontrolę wszystkich elementów elektrycznych układu sterowania skrzyni
  3. pomiar rezystancji obwodów elektrozaworów
  4. kontrola ciągłości obwodów połączeń masowych czujników
  5. kontrola wartości napięcia zasilania i sygnału czujników
  6. sprawdzenie zespołów współpracujących ze skrzynią:
    1. silnik
    2. wały
    3. półosie
    4. przeguby
    5. układ zasilania
    6. układ rozruchu



KATALIZATORY I UKŁAD WYDECHOWY - CZYSZCZENIE, REGENERACJA, WYMIΑΝΑ

Katalizator w siniku benzynowym ma zadanie redukcji tlenków azotu oraz utlenienia węglowodoru i tlenków węgla. Wydalany jest wówczas z układu wydechowego dwutlenek węgla oraz woda.

Przemysł motoryzacyjny jest obecnie zmuszany do coraz to nowszych norm emisji spalin.

BMW stosuje obecnie dwa rodzaje katalizatorów:

  • ceramiczne - posiadające specjalny blok ceramiczny o strukturze plastra miodu wypełniony metalami szlachetnymi jak platyna czy pallad. Jeżeli ceramika jest stopiona pozostaje jedynie wymiana.
  • metalowe - nagrzewają się szybciej i szybciej oczyszczają spaliny. Są trwalsze i mniej wrażliwe na temperaturę niż ceramiczne.
  • Po diagnostyce określającej stopień zapchania katalizatora możemy wybrać metodę czyszczenia bądź wymiany.

    Wymianę stosuje się w wypadku wykruszenia wkładu, zniszczenia, stopienia nie pozwalającego na dalszą eksploatację.

    Dostępne są oryginalne katalizatory BMW bądź zamienniki dostosowane wymiarami długości i średnicy puszek katalizatorów.

    Czyszczenie katalizatora trwa przeważnie dwa dni. Koszt obliczamy indywidualnie w zależności od modelu BMW, obejmuje wyjęcie/włożenie katalizatora, czyszczenie, adaptację sterownika silnika i uszczelki

    Katalizator jest najważniejszą częścią układu wydechowego w skład którego wchodzą jeszcze kolektor wydechowy i rura wydechowa. Wraz z przebiegiem ulegają zużyciu i podlegają regularnej kontroli w przeglądach rocznych.

    W naszym serwisie naprawiamy układ wydechowy, spawamy rury, złączki elastyczne wymieniamy sondy i czujniki NOX, kolektory i katalizatory


    REGENERACJA DPF

    Filtr cząstek stałych występuje głównie z silnikami dieslowskimi. Obecnie również z normą spalin 6 w silnikach benzynowych tzw Filtr GPF.
    Filtry te maja określony czas eksploatacji, BMW określa czas wymiany i okresowy na 200.000 km

    DPF-y metalowe do przebiegu zbliżonego do 200.000 działają jeszcze sprawnie jednak przy uszkodzeniu innych elementów wpływających na działanie katalizatora takich jak wtryski, turbina, zły olej może zapchać się wcześniej. Przepustowość jet zmniejszona co sygnalizują kontrolki na wyświetlaczu.

    Działanie filtra DPF. Filtr zamontowany jest w metalowym walcu. W obudowie znajduje się ceramiczna warstwa z szeregiem mikro kanalików. Nie są to przelotowe kanały.
    Mikrootwory są tak dobrane, że przepuszczają jedynie gazy wylotowe a zatrzymują cząsteczki sadzy i popioły, czyli wszystkie cząsteczki stałe.

    Żeby usunąć cząsteczki stałe komputer sterujący pracą silnika uruchamia aktywne wypalanie filtra. Polega ono na tym, że następuje dodatkowy wtrysk paliwa, podnoszą się obroty silnika by zwiększyć obciążenie silnika. Temperatura spalin osiągana przez silnik wynosi wówczas 600 st Celsjusza. Wystarczająco by wypalić cząstki i udrożnić filtr.

    Jeżeli samochód jeździ na krótkich dystansach może nie dojść do oczyszczenia filtr DPF.
    Wówczas jest poważny problem, bowiem zapcha się dodatkowo kolektor ssący sadzami i jeżeli nie zostanie oczyszczony razem z filtrem przed kupnem DPF może dojść do samozapłonu

    Regeneracja DPF
    należy pamiętać, że w filtrze znajdują się metale szlachetne które wraz i okresowy z przebiegom się utleniają i filtr traci swoje właściwości. Dlatego w niektórych przypadkach konieczna jest wymiana kompletnego wkładu filtra na fabrycznie nowy.

    Po regeneracji i wymianie filtra DPF niezbędna jest adaptacja, lasowanie błędów.
    Obligatoryjnie konieczna jest wymiana czujników temperatury spalin i czujnik różnicy ciśnień.



    KATALIZATORY I UKŁAD WYDECHOWY - CZYSZCZENIE, REGENERACJA, WYMIΑΝΑ

    Katalizator w siniku benzynowym ma zadanie redukcji tlenków azotu oraz utlenienia węglowodoru i tlenków węgla. Wydalany jest wówczas z układu wydechowego dwutlenek węgla oraz woda.

    Metody oczyszczania filtra DPF:
    1. Sprawdzenie przepustowości filtra
    2. Najprostsza metoda to przejechanie kilkadziesiąt kilometrów ze stałą, dużą prędkością.Wysoka temperatura powinna usunąć sadzę. Może wystąpić problem jeżeli filtr jest mocno zapchany może nastąpić pożar filtra
    3. Czyszczenie filtra z użyciem specjalnej pianki, bez demontażu
    4. Czyszczenie filtra z użyciem specjalnego środka czyszczącego na samochodzie za pomocą silnego strumienia wody ze specjalnego pistoletu.
    5. Wypalanie indukcyjne. Filtr jest demontowany i umieszczony w piecu indukcyjnym i wypala się przez wiele godzin do całkowitej przepustowości filtra.



    TURBINY REGENERACJA WYMIANA

    Podstawową funkcją turbiny jest zwiększenie ilości powietrza w układzie dolotowym silnika.
    Dzięki temu turbosprężarka jest w stanie wykorzystać pełen potencjał mocy silnika.

    Zasada działania turbosprężarki.
    Turbosprężarka składa się z dwóch wirników. Pierwszy napędza strumień gazów wydechowych. Drugi wirnik napędza sprężarkę, wprowadzając powietrze do jednostki napędowej. Jego ilość jest większa w porównaniu z silnikiem o tej samej pojemności ale bez turbiny.

    Dzięki większej ilości sprężonego powietrza w silniku możliwe jest wtryskiwanie dużej ilości paliwa.
    Przekłada to się na wydobycie wyższej mocy i momentu obrotowego z silnika.

    Turbiny są generalnie trwałymi urządzeniami.
    Główną przyczyną awarii turbosprężarek jest zanieczyszczony olej silnikowy.

    Turbiny są generalnie trwałymi urządzeniami.
    Główną przyczyną awarii turbosprężarek jest zanieczyszczony olej silnikowy.

    Skąd biorą się zanieczyszczenia?
    1. Niski poziom oleju, niewłaściwy olej niskiej jakości
    2. zanieczyszczony filtr oleju, słabej jakości filtr oraz uszkodzony zawór obejściowy w filtrze
    3. zbyt długie okresy bez serwisowania
    4. duża ilość nagaru w silniku
    5. zużycie elementów silnika
    6. zmieszany olej z paliwem na skutek zepsutych wtrysków oraz częstego wypalania filtra cząstek stałych

    Brak odpowiedniego smarowania elementów turbiny prowadzi do przebarwienia wirników i zatarcia turbiny.

    Należy przestrzegać podstawowych zachowań jak:
    1. unikanie wchodzenia na wysokie obroty po odpaleniu silnika
    2. schłodzenie turbiny po dłuższej jeździe
    3. regularna wymiana oleju max co 15.000km

    uszkodzone 3 turbiny przez zapchany DPF

    Uszkodzona turbina - objawy:

    1. zwiększone zużycia paliwa Zwiększenie zużycie paliwa może wskazywać na zepsutą turbinę. Silnik by uzyskać pełną moc musi pracować ciężej pobierając więcej paliwa

    2. spadek mocy silnika Drastyczny spadek mocy, silnik nie reaguje od razu na pedał gazu są objawami uszkodzonej turbiny

    3. dym z rury wydechowej Niebieski dym z rury spowodowany wskazuje na spalanie oleju silnikowego, co w przypadku uszkodzonej turbiny wskazuje na rozszczelnienie od strony kompresji gdyż olej przedostał się przez intercooler do komory spalania. Czarny dym może być wynikiem bogatej mieszanki paliwowej, na skutek nieszczelności w układzie dolotowym podawana jest zbyt mała ilość powietrza do komory spalania a paliwo nie ulega całkowitemu spalaniu. Może też sugerować problemy z turbo, wtryskami paliwa lub zaworem EGR.

    4. nieprawidłowe dźwięki i hałasy uszkodzona turbina może powodować niepokojące dźwięki takie jak gwizdy, syczenie czy drgania podczas przyśpieszania. Przyczyna może być nieszczelność w układzie doładowania, uszkodzona uszczelka bądź zużyte łożyska turbiny.

    5. błędy diagnostyczne w przypadku uszkodzenia turbiny, komputer pokładowy może wygenerować błąd i zapalić kontrolkę silnika. Po podłączeniu do komputera może okazać się, że błąd wynika z czujnikiem doładowania, turbosprężarką czy innymi elementami układu doładowania.

    6. brak ciśnienia doładowania podczas wystąpienia awarii ciśnienie doładowania może być niższe niż normalne. Może być to spowodowane nieszczelnością układu doładowania, uszkodzeniem łopatek turbiny lub problemem z zaworem upustowym. Niedostateczne ciśnienie doładowania może również skutkować utratą mocy zwłaszcza podczas przyśpieszania

    7. wysokie ciśnienie oleju nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza uszkodzenie turbiny może prowadzić do nadmiernego ciśnienia oleju w silniku co może skutkować wyciekami oleju w okolicy turbiny i innych elementów silnika.

    8. nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza jeżeli turbina jest uszkodzona, nagrzewnica powietrza (intercooler) może nie działać prawidłowo, powodując problemy z temperaturą silnika. Turbina odpowiada za doładowanie powietrza do cylindrów a intercooler za schłodzenie przed wejściem do silnika. Nieprawidłowe działanie nagrzewnicy może skutkować podwyższoną temperaturą pracy silnika, przegrzewanie silnika a nawet trwałych uszkodzeń silnika

    9. wibracje w trakcie jazdy w przypadku uszkodzenia łożysk turbiny, pojazd może drgać podczas jazdy, zwłaszcza podczas przyśpieszania lub jazdy z dużym obciążeniem. Jeżeli wibracje nasilają się wraz ze wzrostem obrotów silnika lu podczas przyśpieszania może to wskazywać na problem z turbiną

    Turbiny zregenerowane

    Uszkodzenia turbiny spowodowane przez ciało obce:
    1. zniszczone koło kompresji i wałek
    2. wygięte łopatki koła kompresji
    3. wżery wokół wlotu powietrza
    4. może prowadzić do spadku mocy i hałasu podczas pracy turbosprężarki



    SERWIS KLIMATYZACJI

    Serwis klimatyzacji powinno się przeprowadzać raz w roku, najlepiej po zimie przed sezonem letnim.

    Zakres serwisu obejmuje:

    1. ściągnięcie zużytego czynnika
    2. osuszenie układu
    3. sprawdzeniu szczelności
    4. napełnienie układu nowym czynnikiem oraz olejem do kompresora
    5. odgrzybienie układu klimatyzacji
    6. wymianę filtra klimatyzacji
    7. ozonowanie

    W przypadku stwierdzenia nieszczelności układu wymieniamy zepsute elementy jak:

    1. przewody klimatyzacji
    2. chłodnicę
    3. kompresor podlega regeneracji


    Klimatyzację używa się nie tylko w lecie. Przez cały rok spełnia zadanie osuszania wnętrza z wilgoci, zapobiega też parowaniu szyb. Układ klimatyzacji musi być szczelny i działać w obiegu zamkniętym. Konieczny jest coroczny serwis klimatyzacji do uzupełnienia ubytków czynnika rocznie ok 10%, uzupełnienia oleju do smarowania kompresora jak również odgrzybieniu układu. Zapobiegają te działania powstawaniu pod wpływem wilgoci a potem wysokiej temperatury rozwijaniu się grzybów, pleśni i innych drobnoustrojów które po uruchomienie klimatyzacji wędrują po kabinie.



    NAPRAWA / WYMIANA SILNIKA

    Awaria silnika najczęściej poprzedzona jest wysyłaniem sygnałów alarmowych przez osprzęt silnika do komputera.

    Objawy
    1. auto gaśnie w czasie jazdy, czy też po uruchomieniu
    2. zauważalny spadek mocy
    3. problemy z uruchomieniem
    4. wycieki i ubytki płynu chłodzącego
    5. olej w płynie chłodzącym
    6. zwiększona ilość spalin rożnego koloru
    7. przegrzewający się silnik
    8. zapalające się kontrolki ciśnienia oleju
    9. opiłki zebrane w filtrze olejowym

    kierowca powinien natychmiast zareagować i udać się do serwisu na diagnostykę.

    Mniejsze naprawy usterek silnika wynikających z dużego przebiegu:
    1. nieszczelna pokrywa zaworów
    2. nieszczelna podstawa filtra oleju
    3. nieszczelna miska olejowa
    4. nieszczelna pokrywa rozrządu
    5. nieszczelny wymiennik ciepła
    6. niesprawny filtr odpowietrzający skrzynie korbową (odmę)
    7. zużyte uszczelniacze zaworowe
    8. zużyte pierścienie tłokowe
    9. niesprawne wtryskiwacze, zwiększenie wtrysku może spowodować uszkodzenie głowicy

    Poważną usterką jest zerwany łańcuch rozrządu

    Samochód nie odpala i tylko warsztat może prawidłowo ocenić zakres uszkodzeń i opłacalność naprawy. Często bowiem lepszą alternatywą jest kupno drugiego silnika.

    Silnik M73

    Silnik M54

    Koszt rozbiórki bloku silnika, wymiana tłoków, pierścieni i wału korbowego, wymiana panewek i naprawa głowicy oraz bloku może przewyższać zakup używanego silnika.

    Reasumując trzeba zrobić dokładną kalkulację zanim przystąpi się do kapitalnego remontu silnika.


    AWARYJNOŚĆ SILNIKÓW

    Silniki 1,6 montowane w BMW, Mini, Citroenie i Peogeot, to efekt współpracy koncernu PSA i BMW.

    Ogromne problemy od początku produkcji z napędem rozrządu. Często nie wytrzymywał nawet 40.000km. W 2009 poprawiono konstrukcję ale nie na tyle by wytrzymywały bez awarii 100.000km.

    Generalnie zalecana jest wymiana oleju co 10.000km i przy każdej wymianie oleju kontrolowanie napięcia łańcucha. Po 100.000 należy wymienić komplet rozrządu

    Silniki 1.8 i 2.0, N42, N43, N45 i N46 posiadały już lepsze łańcuchy, miały jednak inne wady. Napinacz łańcucha miał krótką żywotność przez co łańcuch się rozciągał i mógł przeskoczyć

    Częste awarie również silniczków valvotronic i vanosów. Wtryskiwacze rzadko wytrzymywały 100.000km



    KODOWANIE, PROGRAMOWANIE, AKTUALIZACJE

    Programowanie sterowników BMW
    Sterowniki posiadają różne funkcje w zależności od modelu i wyposażenia samochodu.
    Posiadają funkcje sterowania silnikiem, skrzynią biegów, ABS i DSC, poduszkami powietrznymi, sterowanie radia i nawigacją, sterowaniem światłami
    i wieloma jeszcze innymi ...

    Sterowniki połaczone są sieciowo z pozostałymi mimo że działają samodzielnie.
    Oprogramowanie zawarte w sterownikach pozwala na wykonanie złożonych funkcji
    w oparciu dostarczane do nich informacje.

    Oprogramowanie BMW wymaga regularnych aktualizacji. Poprzez połączenie się z centralą BMW AG, możliwa jest aktualizacja oprogramowania w dowolnym sterowniku. Jednak BMW zaleca aktualizację wszystkich jednocześnie.
    Za pomocą narzędzi diagnostycznych poprzez gniazdo OBD wgrywane jest nowe oprogramowanie dostarczone bezpośrednio przez BMW AG do komputera pokładowego zidentyfikowanego po nr VIN.

    Możemy również zakodować używane sterowniki, dobrane po nr VIN

    Aktywacja/dezaktywacja dodatkowych funkcji:

    1. Aktywacja pamięci Start Stop

    2. Dezaktywacja Systemu Auto Start Stop

    3. Selektywne otwieranie drzwi

    4. Światła do jazdy dziennej

    5. Dezaktywacja Active Sound Design

    6. Zamykanie klapy bagażnika z wewnątrz pojazdu

    7. Aktywacja kamer przy każdej prędkości

    8. Automatyczne odryglowanie drzwi po wyłączeniu silnika

    9. Zamykanie klapy bagażnika za pomocą pilota

    10. Uruchomienie silnika baz konieczności wciśnięcia hamulca, sprzęgła, trybu P

    11. Brak automatycznego włączenia kompresora klimatyzacji

    12. Zmiana intarwału serwisu olejowego

    13. Dezaktywacja systemu ochrony pieszych

    14. Polskie menu

    15. Aktywacja pamięci grzania foteli i kierownicy

    16. Montaż i kodowanie zegarów

    17. Dezaktywacja dźwiękowego i graficznego ostrzeżenia o niezapiętych pasach

    18. Aktywacja cyfrowego licznika spalania

    19. Świecenie halogenów razem ze światłami drogowymi

    20. Wyłączenie obrysówek USA

    21. Konwersja samochodów z USA

    22. Przystosowanie auta do polskich miar i przepisów

    23. Aktywacja świateł awaryjnego hamowania



    BMW USA BĘDZIE EUROPEJSKIE

    Na czym polega przerabianie samochodów BMW produkowanych w USA na europejską wersję. Samochody BMW produkowane są w wielu fabrykach na całym świecie a W Stanach Zjednoczonych z taśm schodzą głównie modele serii X, Z3 i Z4 i sprzedawane są w wersjach dostosowanych do danego kraju, który zakontraktuje te samochody.

    Wersja amerykańska dostosowana jest do homologacji miejscowego rynku. Różni się od europejskiego przede wszystkim oświetleniem zewnętrznym pojazdu. Światła amerykańskie są symetryczne, w Unii Europejskiej doświetlają pobocze.

    Tylne światła w Unii posiadają lampę przeciwmgielną która nie jest wymagana w USA. W Europie prędkościomierz musi wskazywać prędkość w km/godz.

    Przeróbka samochodu USA na Europę obejmuje zmianę świateł przednich oraz doposażenie w tylne światło przeciwmgielne łącznie z modułem przestawiania świateł.

    Prędkościomierze nie wymagają przeróbek, posiadają podwójną skalę mil i km.

    Zmiany konieczne są również w zakresach fal radiowych i obszarem map nawigacyjnych, Dokonuje się je poprzez przeprogramowanie odbiornika radiowego i instalacją map UE. W starszych modelach konieczna jest wymiana elementów oświetlenia a w nowszych modelach jedynie zmiana oprogramowania i ustawień.

    Przeróbka na wersję europejską zajmuje maksymalnie 1 dzień W zależności od modelu, rocznika, wyposażenia konieczne są przeróbki:

    1. dodatkowa instalacja elektryczna do tylnych świateł przeciwmgielnych

    2. włącznik świateł z przyciskiem do świateł przeciwmgielnych z tyłu

    3. wymiana reflektorów przednich

    4. przeprogramowanie audio na zakres fal radiowych EU

    5. aktualizacja map navi



    ZAWÓR EGR / CHŁODNICZKA EGR / KOLEKTOR SSĄCY

    Na czym polega przerabianie samochodów BMW produkowanych w USA na europejską wersję. Samochody BMW produkowane są w wielu fabrykach na całym świecie a W Stanach Zjednoczonych z taśm schodzą głównie modele serii X, Z3 i Z4 i sprzedawane są w wersjach dostosowanych do danego kraju, który zakontraktuje te samochody.

    Podstawowym zadanie zaworu EGR jest ograniczenie ilości wypuszczanych spalin, poprzez skierowanie części gazów spowrotem w kolektor ssący.

    W skład układu recyrkulacji spalin wchodzi zawór EGR, chłodniczka EGR, oraz zawór omijania chłodniczki EGR

    Elementy tego układu często ulegają awarii w przypadku miejskiej jazdy na krótkich odcinkach. Odkładają się wówczas kleiste substancje, które skutecznie blokują działania zaworu i chłodniczki EGR.

    Często uszkodzenie zaworu EGR mylone jest z innymi usterkami, dopiero po podłączeniu komputera diagnostycznego pozwala na dokładne umiejscowienie usterki.

    Typowymi objawami uszkodzenia chłodniczki jest ubytek płynu chłodzącego bez widocznych śladów wycieków jak również zapach spalenizny.

    Po wymianie zaworu EGR i ustawieniu jego wartości fabrycznych układ wraca do normy

    Trzeba zauważyć, że zanieczyszczony, zablokowany mechanicznie zawór EGR może spowodować wiele szkód. Spaliny mogą zapchać filtr DPF, co skutkuje dalszymi usterkami. Turbina lub zespół turbin nie będą mogły przepchnąć spalin przez zapchany DPF i ulegną uszkodzeniu. Są to już bardzo kosztowne naprawy

    Również chłodniczka EGR może się rozszczelnić a dodatkowo przyjmująca nadmiar spalin kieruje gorący glikol do kolektora ssącego w którym nadmiar spalin może wywołać pożar.



    SKRZYNIA ROZDZIELCZA – NAPRAWA XDRIVE

    Skrzynia rozdzielcza jest elementem zespołu napędowego zapewniającym przełożenie napędu ba przednie koła w czasie jazdy po śliskiej nawierzchni oraz w czasie rozpędzania pojazdu do prędkości ok 50k/h

    Objawy niesprawnej skrzyni rozdzielczej
    1. zapalona kontrolka 4x4
    2. szarpanie pojazdu na zakrętach i podczas jazdy na wprost.

    Podczas diagnostyki komputerowe występuje stały błąd skrzyni rozdzielcze niemożliwy do skasowania. Oznacza to uszkodzenie mechaniczne i skrzynia powinna być rozebrana do stwierdzenia stopnia uszkodzeń.

    Dość częsta przyczyną trwałego uszkodzenia skrzyni jest niesprawny silniczek sterujący i poduszka mocująca skrzynię. Ponadto przyczyną awarii mogą być źle dobrane opony zimowe lub letnie.

    Po wyeliminowaniu tych usterek możemy zabrać się za usterki skrzyni. Dłuższa jazda z uszkodzonym modułem VTG z nastawnikiem może skutkować spaleniem sprzęgieł, tarcz ciernych.

    Uszkodzeniu mogą ulec łożyska toczne, wałek główny, kosz sprzęgłowy i zębatka.

    Naprawiona skrzynia rozdzielcza ma 12 miesięczna gwarancję bez limitu km.





    Niezależny serwis BMW Osowiecki. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Źródła treści oraz grafik

    USŁUGA DOOR TO DOOR

    Mając na uwadze wasz cenny czas oraz komfort korzystania z usług naszego serwisu, uprzejmie informujemy o możliwości skorzystania z naszej usługi serwisowej Door To Door!

    Usługa "Door To Door" polega na odebraniu samochodu w celu wykonania usługi serwisowej z miejsca wskazanego przez Użytkownika, np. z domu lub z firmy Klienta i przetransportowaniu go z najwyższą starannością na teren Niezależnego Serwisu BMW Osowiecki. Po wykonaniu usługi samochód przetransportowany zostaje, po wcześniejszym kontakcie z Użytkownikiem, w miejsce przez Niego wskazane.

    W ofercie posiadamy dwa rodzaje usługi w zależności od potrzeb klienta. Pierwszy to transport samchodu na lawecie, drugi to osobisty kierowca który przyjedzie po odbiór Państwa auta a w zamian zostawi na czas naprawy auto zastępcze. (należy doliczyć koszt związany z użyczeniem samochodu zastępczego). Gwarantujemy najwyższą jakość wykonania usługi.

    CENNIK

    Podane ceny są cenami netto.

    1. Przywiezienia auta na lawecie: od 200 PLN
    2. Dostarczenie auta do serwisu przez osobistego kierowcę: od 100 PLN
    3. Koszt auta zastępczego (MINI 1.6)- 100 PLN / doba.



    PRZEGLĄD PRZED ZAKUPEM/PO ZAKUPIE

    Przegląd przed lub po zakupie obejmuje:
    1. diagnostyka komputerowa z wydrukiem zapisanych błędów
    2. odczyt danych z kluczyka
    3. sprawdzenie grubości powłoki lakierniczej w 40 punktach
    4. sprawdzenie elementów konstrukcyjnych nadwozia
    5. sprawdzenie układu hamulcowego
    6. sprawdzenie układu napędowego /silnik, skrzynia, półosie, dyfer/encjały
    7. sprawdzenie oświetlenia
    8. sprawdzenie historii serwisowej i przebiegu w bazie BMW
    9. sprawdzenie akcji technicznych przypisanych do tego samochodu
    10. kosztorys ewentualnych napraw
    11. koszt przeglądu 450,-

    Ile klientowi przyjdzie wydać na serwis typowego, sprowadzanego auta? A co wiemy o statystycznych wydatkach, gdy wziąć na warsztat auto, które ma na liczniku 250 czy nawet 300 tys. km? Otóż może się okazać, że już podczas pierwszego serwisu, czyli tuż po zakupie samochodu używanego, trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 6-7 tys. zł.

    Według statystyk, typowy samochód używany sprowadzany do Polski ma niespełna 13 lat i należy do klasy średniej lub kompaktowej. PZL Sędziszów podpowiada jakie czynności obsługowe należy wykonać po zakupie takiego pojazdu i przewiduje szacunkowe koszty.

    Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 73 356 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tony). Obserwujemy tym samym minimalne ożywienie na rynku, który przez ostatnie 15 miesięcy wykazywał tendencje spadkowe lub – w najlepszym razie – stagnację.

    Ogólny wzrost cen samochodów używanych przełożył się niestety na wzrost średniego wieku importowanych aut. Dysponując podobnym budżetem jak wcześniej zaczynamy kupować coraz starsze samochody. Obecnie możemy przyjąć, że średni wiek sprowadzonego pojazdu to ok. 13 lat.

    Wniosek?

    Z eksploatacyjnego punktu widzenia jeszcze ważniejszy od wieku samochodu jest jego przebieg. Wiele instytucji i firm prywatnych podaje szacunkowe dane w tej kwestii, jednak odbiegają one dość mocno o rynkowych realiów. Okazuje się bowiem, że według statystyk średni roczny przebieg samochodu osobowego w Unii Europejskiej oscyluje w okolicy 10-12 tys. km. W przypadku 13-letniego auta dawałoby to zatem maksymalnie 156 000 km, co jest wartością zupełnie nierealną. Obserwując przebiegi deklarowane w ogłoszeniach, 13 -letnie samochody przejechały już raczej 250 czy nawet 300 tys. km.

    Inna sprawa, że intensywność przebiegów miesięcznych zmienia się wraz z wiekiem auta. Dla przykładu – modele eksploatowane we flotach w pierwszych 2-3 latach mogą przejechać 100 czy 200 tys. km. Później, po zakończeniu kariery flotowej, przyrost wartości na liczniku spowalnia, zwłaszcza jeśli taki samochód trafi w ręce osoby prywatnej.

    Tak, czy inaczej - jeśli założymy, że statystyczny sprowadzony samochód ma 13 lat i 250 tys. km, trzeba się liczyć z tym, że wymianie lub regeneracji będą podlegała duża liczba części i podzespołów eksploatacyjnych. Możemy wskazać na te najważniejsze i pokusić się o orientacyjną ocenę stanu ich zużycia…

    Rozrząd

    To niezwykle ważny podzespół, ponieważ na ogół nie manifestuje swojego wyeksploatowania, tylko u kresu swojej wytrzymałości zrywa się lub przeskakuje prowadząc do demolki całego silnika. Istnieje wiele rodzajów rozrządów. Niektóre typy wytrzymują nawet 300 tys. km między wymianami, ale są też takie, które z ledwością przejeżdżają 70-90 tys. km.

    Rozsądny kupujący powinien zatem w chwili zakupu pojazdu sprawdzić wpisy w książce serwisowej a w razie wątpliwości – profilaktycznie wymienić zestaw paska lub łańcucha. Warto w tym miejscu podkreślić, że spekulowanie, ile wytrzyma rozrząd jest w zasadzie bezsensowne, ponieważ skutki pomyłki będą wyjątkowo kosztowne.

    W najtańszych modelach koszt wymiany rozrządu (części plus robocizna) to ok. 2000 zł. W droższych modelach faktura może oscylować w okolicy 7-8 tys. zł.

    Przeniesienie napędu

    Tu na szczęście wiele można ocenić przed zakupem. Stan sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego lub stan przekładni automatycznej da się – przynajmniej orientacyjnie – zweryfikować podczas jazdy próbnej.

    Za regenerację skrzyni automatycznej (niezależnie od typu) płaci się zwykle o 4 do 6 tys. zł. Koszt wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym to dla odmiany zazwyczaj od 2 do 3 tys. zł.

    Zawieszenie

    O ile dawniej „importowanymi przebojami były VW Golf i Opel Astra, o tyle teraz na pierwszym miejscu coraz częściej pojawiają się Audi A4 i BMW serii 3. Oznacza to, że statystyczny nabywca takich modeli musi nastawić się na inwestycje w naprawy wielowahaczowego zawieszenia (bo właśnie takie jest w Audi i BMW). Okazuje się ono zwykle 2-3 krotnie droższe w obsłudze od klasycznych układów McPherson. Oczywiście stan zawieszenia także da się ocenić przed zakupem, ale lepiej liczyć się z tym, że jakieś wydatki na tym polu z pewnością się pojawią, więc warto z wyprzedzeniem przygotować odpowiedni budżet.

    W modelach z układem wielowahaczowym na remont zawieszenia trzeba przygotować zazwyczaj od 1,5 do 2 tys. zł. Naprawy układów McPhersona są znacznie tańsze – zazwyczaj u mechanika zostawia się ok. 300-500 zł.



    PEŁNA DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA BMW

    Prosta diagnostyka komputerowa trwa kilka minut w zależności od wieku i wyposażenia samochodu.

    Następuje odczyt błędów interpretacja i kasowanie.Kolejnymi etapami jest ewentualna regulacja, adaptacja bądź programowanie sterowników

    Możemy sprawdzić urządzeniami diagnostycznymi np. parametry:
    1. ciśnienie spalin
    2. ciśnienie doładowania
    3. temperaturę powietrza
    4. temperaturą płynu chłodzącego
    5. prędkość obrotową silnika
    6. korekcja wtryskiwaczy
    7. napięcie i natężenie na sterownikach

    Dzięki interpretacji zapisanych błędów możemy szybko znaleźć przyczyny uszkodzeń podzespołów i wykluczyć sprawne elementy.

    Zalecane przez koncern BMW narzędzia diagnostyczne pozwalają nam na programowanie sterowników pojazdu. Istnieje możliwość programowania pojedynczych sterowników co skraca czas usługi bez konieczności przekodowania całego samochodu. Idealnym rozwiązanie byłoby programowanie nowego sterownika i zgranie go do systemu samochodu BMW.

    Często błędy różnych elementów pojazdu powodują takie same błędy w odczycie diagnostycznym. Dzięki doświadczeniu naszych pracowników, fachowej wiedzy prawidłowo zinterpretują usterki. Jest to bardzo istotne, gdyż sterowniki są drogie a prawidłowa diagnoza zmniejsza koszty.

    Po wykonaniu diagnozy udostępniamy klientowi wydruk z błędami stałymi i chwilowymi zapisanymi w komputerze BMW. Istotne są błędy stałe, które można skasować wyłącznie po dokonaniu naprawy bądź wymiany uszkodzonego elementu.



    SERWIS OLEJOWY

    Serwis olejowy BMW obejmuje:
    1. wymianę oleju silnikowego
    2. filtra olejowego
    3. zerowanie wskazań komputera
    4. wpis do książki serwisowej
    5. kontrola pojazdu, sprawdzenie wycieków oleju, płynów

    BMW zaleca olej Shell Helix Ultra 5W30 do silników diesla,

    a olej 0W40 do silników benzynowych, obecnie jest to olej Shell Helix

    Wyjątkiem są silniki 5.0 i 4.4 do których BMW zaleca olej o lepkości 10W60



    PRZEGLĄD OKRESOWY BMW

    Zalecamy regularną wymianę oleju silnikowego w silnikach benzynowych co 10.000 km w Serwisie Olejowym

    Serwis Olejowy obejmuje wymianę oleju silnikowego, filtra, zerowanie wskazań komputera, wpis do książki serwisowej oraz ogólne sprawdzenie samochodu

    Następuje odczyt błędów interpretacja i kasowanie.Kolejnymi etapami jest ewentualna regulacja, adaptacja bądź programowanie sterowników

    Następny jest Serwis okresowy po 40.000 km Obejmuje serwis olejowy plus wymianę filtra paliwa, filtra powietrza, filtra przeciwpyłkowego, wymianę płynu hamulcowego, ogólne sprawdzenie samochodu i wpis do książki serwisowej

    Ponownie następuje Serwis olejowy po 50.000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra olejowego, wpis do książki serwisowej oraz ogólne sprawdzenie samochodu

    Serwis okresowy po 60.000 km

    Zalecane przez koncern BMW narzędzia diagnostyczne pozwalają nam na programowanie sterowników pojazdu. Istnieje możliwość programowania pojedynczych sterowników co skraca czas usługi bez konieczności przekodowania całego samochodu. Idealnym rozwiązanie byłoby programowanie nowego sterownika i zgranie go do systemu samochodu BMW.

    Obejmuje serwis olejowy plus wymianę filtra powietrza, filtra przeciwpyłkowego, wymianę świec, wymianę oleju w przekładni xdrive i dyferencjałach, ogólne sprawdzenie samochodu i wpis do książki serwisowej

    Jeżeli mechanik zdiagnozuje występujące usterki staramy się z klientem ustalić zakres, termin oraz dobrać najbardziej korzystne części do naprawy.
    Szczególnie jeżeli chodzi o starsze modele, które wymagają częstszych wizyt w serwisie.

    W następnym Serwisie okresowym po 80.000 km proponujemy klientowi wymianę oleju w skrzyni automatycznej zalecane przez producenta ZF właśnie przy takim przebiegu

    Samochodach z silnikiem diesla serwis olejowy zalecamy po 15.000km

    Serwis Olejowy obejmuje wymianę oleju silnikowego, filtra, zerowanie wskazań komputera, wpis do książki serwisowej oraz ogólne sprawdzenie samochodu

    Następny jest Serwis Okresowy po kolejnych 15.000 km.

    Serwis okresowy obejmuje serwis olejowy plus wymianę filtra paliwa, filtra powietrza, filtra przeciwpyłkowego, ogólne sprawdzenie samochodu i wpis do książki serwisowej

    Jeżeli mechanik zdiagnozuje występujące usterki staramy się z klientem ustalić zakres, termin oraz dobrać najbardziej korzystne części do naprawy.
    Szczególnie jeżeli chodzi o starsze modele, które wymagają częstszych wizyt w serwisie

    W następnym Serwisie okresowym po 80.000 km proponujemy klientowi wymianę oleju w skrzyni automatycznej zalecane przez producenta ZF właśnie przy takim przebiegu.



    NAPRAWA UKŁADÓW KIEROWNICZYCH

    Układ kierowniczy składa się z koła kierownicy, kolumny kierowniczej, przekładni
    kierowniczej i drążków. W starszych modelach elementem układu jest jeszcze pompa wspomagania. W nowszych modelach pompa jest już zintegrowana w przekładni.

    Naprawa układu kierowniczego polega na wymianie uszkodzonych elementów oraz
    na regeneracji przekładni.
    Zakończeniem naprawy jest elektroniczne ustawienie geometrii.

    Głośna pompa wspomagania jest sygnałem poważnej usterki układu kierowniczego.
    Wyciek z przewodów zasilających i powrotnych skutkuje spadkiem ciśnienia oleju i zacieraniem się pompy.
    Brak reakcji użytkownika pogłębia destrukcję układu.
    Opiłki przedostają się do przekładni i konieczna jest regeneracja pompy i przekładni
    oraz dokładne wypłukanie całego układu. Regeneracja pompy obejmuje wymianę napędu łopatkowego i łożysk.
    Przekładnia będzie oczyszczona i wymienione wszystkie uszczelnienia. Sprawdzana jest również pod kątem luzów na listwie zębatej. Wytarte
    zęby na listwie są przyczyną stuków w układzie kierowniczym.
    Regeneracja przekładni obejmuje wymianę listwy i wszystkich uszczelnień.



    WAŁY NAPĘDOWE, PÓŁOSIE, PRZEGUBY, AKTYWNE STABILIZATORY REGENERACJA - WYΜΙΑΝΑ

    W układzie przenoszenia napędu są elementy podatne na zużycie. Szczególnie przy większym przebiegu.

    Do układu zaliczamy wały napędowe, przednie i tylne, przeguby, półosie i krzyżaki.

    Na szybsze zużywanie się tych elementów ma wpływ bardzo dynamiczna jazda, manewry na skręconych kołach, driftowanie.

    Objawy - charakterystyczne stukanie przy zakrętach spowodowane są zbyt dużymi luzami i kwalifikują się do wymiany.

    Niektóre elementy jak wały napędowe i półosie dają się zregenerować i robimy to na najlepszych zamiennikach.



    WYMIANA ROZRZĄDU

    Wymiana rozrządu jest najważniejszą czynnością eksploatacyjną w każdym silniku.
    Rozrząd jest odpowiedzialny za prawidłową synchronizację wału korbowego, wałka rozrządu oraz ruchu zaworów i tłoków. Nawet najmniejsze odstępstwo od normy ma negatywny wpływ na jakość pracy całego układu

    Wymiana rozrządu w samochodach BMW jest niezbędna w określonych przedziałach czasowych lub określonych przebiegiem. BMW zaleca co 80.000-100.000 km lub co 5-8 lat w zależności od modelu i silnika samochodu.

    Silnik benzynowy N20/materiały prasowe BMW

    Pilnowanie wymiany rozrządu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania niezawodności silnika. Podczas eksploatacji łańcuchy ulegają rozciągnięciu, kółka zębate wytarciu a płozy trzymające łańcuchy normalnemu zużyciu

    Jak zadbać o łańcuch rozrządu?
    Kontrolujemy to we własnym zakresie i z pomocą warsztatu, przede wszystkim regularnie wymieniamy olej co 10.000 km maksymalnie co 15.000 km

    Regularna wymiana oleju ma również wielkie znaczenie w utrzymaniu silnika na najwyższym poziomie. Dobre smarowanie silnika bez opiłków,
    brudów przedłuża żywotność rozrządu a zatem i samego silnika.

    Objawy na, które trzeba zwrócić uwagę:
    1. Jeżeli na zimnym silniku słychać szumy łańcucha jest to już niepokojący objaw do oceny mechanika.
    2. Jeżeli występują problemy z utratą mocy
    3. Problemy z uruchomieniem z uruchomieniem silnika
    4. Zapala się kontrolka check engine
    5. Jeżeli wypadają zapłony
    6. Wyciek oleju w okolicach rozrządu/

    Dalsza jazda z takimi objawami może skutkować zerwaniem łańcucha i doprowadzić do nieodwracalnych szkód w silniku. Nie należy wówczas próbować odpalać silnika.

    Wymiana rozrządu w silnikach diesel po 2007 r bazuje na wyjęciu silnika i wymianie wszystkich łańcuchów, kół zębatych, napinacza i ślizgów.

    Są to silniki oznaczone nr N47, B47 we wszystkich modelach 1,2,3,4,5,6 oraz X1, X3, X4, X5, X6 oraz MINI z napędem dieslowskim. Są to modele w których konieczna jest wymiana rozrządu po 100.000km

    materiały prasowe BMW

    W silnikach N57 montowany jest rozrząd z tyłu silnika. Wymiana rozrządu zalecana jest po 200.000km.

    Silniki te montowane były od 2008r w X5 (E70) i X6 (E71) seria 7 (F01) seria 3 (E90, E91) seria 5 (F10), (F11) i nowszych.

    Łańcuch rozrządu jest taki sam, zmiana nastąpiła wału korbowego na którym nie ma już zębatki.
    Wały korbowe są w tych modelach problemem. Często dochodzi do zatarcia a nawet pęknięcia korby

    Przyczyny?
    1. Chip tuning
    2. interwały olejowe ustawione fabrycznie co 30.000km
    3. zatkany filtr DPF powodujący rozrzedzenie oleju w silniku
    4. zużyte koło pasowe i długa jazda z wibracjami koła
    5. jazda z uszkodzonymi wtryskami


    PRZEGLĄDY I SERWIS AUTOMATYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW (ASB)

    Regularne przeglądy automatyczny skrzyń biegów pozwalają zawczasu wykryć usterki i zapobiec kosztownym naprawom. Częstotliwość przeglądów zależna jest od wielu czynników jak: model skrzyni, styl jazdy, rocznik skrzyni i poziom wyeksploatowania oraz przebieg.

    W nowszych modelach, kilkuletnich, wystarczy coroczne sprawdzenie skrzyni automatycznej przy użyciu diagnostyki komputerowej i wydruk kodów błędów, jeżeli się pojawiły

    Dokładniejszy przegląd i wymiana oleju w skrzyni zalecany jest przez producenta firmę ZF po przejechaniu 70 tys km. Zalecenia dotyczą wszystkie modele BMW i MINI z zamontowanymi skrzyniami ZF.
    Dotyczy to normalnych warunków eksploatacji.

    Skrzynie firmy ZF potrzebują specjalnych syntetycznych olei. Przy bardzo dynamicznej jeździe, w stylu sportowym lub z przyczepą bądź po chipie silnika olej ulega szybszemu zużyciu.

    Według zaleceń producenta ZF wymieniany jest olej metodą statyczną.

    Nie zalecana jest wymiana dynamiczna wtłaczająca ciśnieniowo nowy olej.

    W starszych samochodach /10lat i powyżej/ dokładna diagnostyka powinna być zrobiona co 12 miesięcy, a olej wymieniany co 40 tys.


    DIAGNOSTYKA AUTOMATYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW

    Diagnostyka ASB jest bardzo złożona i składa się z diagnostyki komputerowej, oględzinami skrzyni oraz testów z wykorzystaniem aparatury kontrolno-pomiarowej.

    Konieczna jest też jazda próbna, która może już przybliżyć znalezienie usterek skrzyni. Sprawdza się wówczas prawidłowość działania funkcji „kick-down"

    Dalsze działanie polega na procedurach diagnostycznych:
    1. sprawdzeniu działania przełączników
    2. kontrolę wszystkich elementów elektrycznych układu sterowania skrzyni
    3. pomiar rezystancji obwodów elektrozaworów
    4. kontrola ciągłości obwodów połączeń masowych czujników
    5. kontrola wartości napięcia zasilania i sygnału czujników
    6. sprawdzenie zespołów współpracujących ze skrzynią:
      1. silnik
      2. wały
      3. półosie
      4. przeguby
      5. układ zasilania
      6. układ rozruchu



    KATALIZATORY I UKŁAD WYDECHOWY - CZYSZCZENIE, REGENERACJA, WYMIΑΝΑ

    Katalizator w siniku benzynowym ma zadanie redukcji tlenków azotu oraz utlenienia węglowodoru i tlenków węgla. Wydalany jest wówczas z układu wydechowego dwutlenek węgla oraz woda.

    Przemysł motoryzacyjny jest obecnie zmuszany do coraz to nowszych norm emisji spalin.

    BMW stosuje obecnie dwa rodzaje katalizatorów:

  • ceramiczne - posiadające specjalny blok ceramiczny o strukturze plastra miodu wypełniony metalami szlachetnymi jak platyna czy pallad. Jeżeli ceramika jest stopiona pozostaje jedynie wymiana.
  • metalowe - nagrzewają się szybciej i szybciej oczyszczają spaliny. Są trwalsze i mniej wrażliwe na temperaturę niż ceramiczne.
  • Po diagnostyce określającej stopień zapchania katalizatora możemy wybrać metodę czyszczenia bądź wymiany.

    Wymianę stosuje się w wypadku wykruszenia wkładu, zniszczenia, stopienia nie pozwalającego na dalszą eksploatację.

    Dostępne są oryginalne katalizatory BMW bądź zamienniki dostosowane wymiarami długości i średnicy puszek katalizatorów.

    Czyszczenie katalizatora trwa przeważnie dwa dni. Koszt obliczamy indywidualnie w zależności od modelu BMW, obejmuje wyjęcie/włożenie katalizatora, czyszczenie, adaptację sterownika silnika i uszczelki

    Katalizator jest najważniejszą częścią układu wydechowego w skład którego wchodzą jeszcze kolektor wydechowy i rura wydechowa. Wraz z przebiegiem ulegają zużyciu i podlegają regularnej kontroli w przeglądach rocznych.

    W naszym serwisie naprawiamy układ wydechowy, spawamy rury, złączki elastyczne wymieniamy sondy i czujniki NOX, kolektory i katalizatory


    REGENERACJA DPF

    Filtr cząstek stałych występuje głównie z silnikami dieslowskimi. Obecnie również z normą spalin 6 w silnikach benzynowych tzw Filtr GPF.
    Filtry te maja określony czas eksploatacji, BMW określa czas wymiany i okresowy na 200.000 km

    DPF-y metalowe do przebiegu zbliżonego do 200.000 działają jeszcze sprawnie jednak przy uszkodzeniu innych elementów wpływających na działanie katalizatora takich jak wtryski, turbina, zły olej może zapchać się wcześniej. Przepustowość jet zmniejszona co sygnalizują kontrolki na wyświetlaczu.

    Działanie filtra DPF. Filtr zamontowany jest w metalowym walcu. W obudowie znajduje się ceramiczna warstwa z szeregiem mikro kanalików. Nie są to przelotowe kanały.
    Mikrootwory są tak dobrane, że przepuszczają jedynie gazy wylotowe a zatrzymują cząsteczki sadzy i popioły, czyli wszystkie cząsteczki stałe.

    Żeby usunąć cząsteczki stałe komputer sterujący pracą silnika uruchamia aktywne wypalanie filtra. Polega ono na tym, że następuje dodatkowy wtrysk paliwa, podnoszą się obroty silnika by zwiększyć obciążenie silnika. Temperatura spalin osiągana przez silnik wynosi wówczas 600 st Celsjusza. Wystarczająco by wypalić cząstki i udrożnić filtr.

    Jeżeli samochód jeździ na krótkich dystansach może nie dojść do oczyszczenia filtr DPF.
    Wówczas jest poważny problem, bowiem zapcha się dodatkowo kolektor ssący sadzami i jeżeli nie zostanie oczyszczony razem z filtrem przed kupnem DPF może dojść do samozapłonu

    Regeneracja DPF
    należy pamiętać, że w filtrze znajdują się metale szlachetne które wraz i okresowy z przebiegom się utleniają i filtr traci swoje właściwości. Dlatego w niektórych przypadkach konieczna jest wymiana kompletnego wkładu filtra na fabrycznie nowy.

    Po regeneracji i wymianie filtra DPF niezbędna jest adaptacja, lasowanie błędów.
    Obligatoryjnie konieczna jest wymiana czujników temperatury spalin i czujnik różnicy ciśnień.



    KATALIZATORY I UKŁAD WYDECHOWY - CZYSZCZENIE, REGENERACJA, WYMIΑΝΑ

    Katalizator w siniku benzynowym ma zadanie redukcji tlenków azotu oraz utlenienia węglowodoru i tlenków węgla. Wydalany jest wówczas z układu wydechowego dwutlenek węgla oraz woda.

    Metody oczyszczania filtra DPF:
    1. Sprawdzenie przepustowości filtra
    2. Najprostsza metoda to przejechanie kilkadziesiąt kilometrów ze stałą, dużą prędkością.Wysoka temperatura powinna usunąć sadzę. Może wystąpić problem jeżeli filtr jest mocno zapchany może nastąpić pożar filtra
    3. Czyszczenie filtra z użyciem specjalnej pianki, bez demontażu
    4. Czyszczenie filtra z użyciem specjalnego środka czyszczącego na samochodzie za pomocą silnego strumienia wody ze specjalnego pistoletu.
    5. Wypalanie indukcyjne. Filtr jest demontowany i umieszczony w piecu indukcyjnym i wypala się przez wiele godzin do całkowitej przepustowości filtra.



    TURBINY REGENERACJA WYMIANA

    Podstawową funkcją turbiny jest zwiększenie ilości powietrza w układzie dolotowym silnika.
    Dzięki temu turbosprężarka jest w stanie wykorzystać pełen potencjał mocy silnika.

    Zasada działania turbosprężarki.
    Turbosprężarka składa się z dwóch wirników. Pierwszy napędza strumień gazów wydechowych. Drugi wirnik napędza sprężarkę, wprowadzając powietrze do jednostki napędowej. Jego ilość jest większa w porównaniu z silnikiem o tej samej pojemności ale bez turbiny.

    Dzięki większej ilości sprężonego powietrza w silniku możliwe jest wtryskiwanie dużej ilości paliwa.
    Przekłada to się na wydobycie wyższej mocy i momentu obrotowego z silnika.

    Turbiny są generalnie trwałymi urządzeniami.
    Główną przyczyną awarii turbosprężarek jest zanieczyszczony olej silnikowy.

    Turbiny są generalnie trwałymi urządzeniami.
    Główną przyczyną awarii turbosprężarek jest zanieczyszczony olej silnikowy.

    Skąd biorą się zanieczyszczenia?
    1. Niski poziom oleju, niewłaściwy olej niskiej jakości
    2. zanieczyszczony filtr oleju, słabej jakości filtr oraz uszkodzony zawór obejściowy w filtrze
    3. zbyt długie okresy bez serwisowania
    4. duża ilość nagaru w silniku
    5. zużycie elementów silnika
    6. zmieszany olej z paliwem na skutek zepsutych wtrysków oraz częstego wypalania filtra cząstek stałych

    Brak odpowiedniego smarowania elementów turbiny prowadzi do przebarwienia wirników i zatarcia turbiny.

    Należy przestrzegać podstawowych zachowań jak:
    1. unikanie wchodzenia na wysokie obroty po odpaleniu silnika
    2. schłodzenie turbiny po dłuższej jeździe
    3. regularna wymiana oleju max co 15.000km

    uszkodzone 3 turbiny przez zapchany DPF

    Uszkodzona turbina - objawy:

    1. zwiększone zużycia paliwa Zwiększenie zużycie paliwa może wskazywać na zepsutą turbinę. Silnik by uzyskać pełną moc musi pracować ciężej pobierając więcej paliwa

    2. spadek mocy silnika Drastyczny spadek mocy, silnik nie reaguje od razu na pedał gazu są objawami uszkodzonej turbiny

    3. dym z rury wydechowej Niebieski dym z rury spowodowany wskazuje na spalanie oleju silnikowego, co w przypadku uszkodzonej turbiny wskazuje na rozszczelnienie od strony kompresji gdyż olej przedostał się przez intercooler do komory spalania. Czarny dym może być wynikiem bogatej mieszanki paliwowej, na skutek nieszczelności w układzie dolotowym podawana jest zbyt mała ilość powietrza do komory spalania a paliwo nie ulega całkowitemu spalaniu. Może też sugerować problemy z turbo, wtryskami paliwa lub zaworem EGR.

    4. nieprawidłowe dźwięki i hałasy uszkodzona turbina może powodować niepokojące dźwięki takie jak gwizdy, syczenie czy drgania podczas przyśpieszania. Przyczyna może być nieszczelność w układzie doładowania, uszkodzona uszczelka bądź zużyte łożyska turbiny.

    5. błędy diagnostyczne w przypadku uszkodzenia turbiny, komputer pokładowy może wygenerować błąd i zapalić kontrolkę silnika. Po podłączeniu do komputera może okazać się, że błąd wynika z czujnikiem doładowania, turbosprężarką czy innymi elementami układu doładowania.

    6. brak ciśnienia doładowania podczas wystąpienia awarii ciśnienie doładowania może być niższe niż normalne. Może być to spowodowane nieszczelnością układu doładowania, uszkodzeniem łopatek turbiny lub problemem z zaworem upustowym. Niedostateczne ciśnienie doładowania może również skutkować utratą mocy zwłaszcza podczas przyśpieszania

    7. wysokie ciśnienie oleju nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza uszkodzenie turbiny może prowadzić do nadmiernego ciśnienia oleju w silniku co może skutkować wyciekami oleju w okolicy turbiny i innych elementów silnika.

    8. nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza jeżeli turbina jest uszkodzona, nagrzewnica powietrza (intercooler) może nie działać prawidłowo, powodując problemy z temperaturą silnika. Turbina odpowiada za doładowanie powietrza do cylindrów a intercooler za schłodzenie przed wejściem do silnika. Nieprawidłowe działanie nagrzewnicy może skutkować podwyższoną temperaturą pracy silnika, przegrzewanie silnika a nawet trwałych uszkodzeń silnika

    9. wibracje w trakcie jazdy w przypadku uszkodzenia łożysk turbiny, pojazd może drgać podczas jazdy, zwłaszcza podczas przyśpieszania lub jazdy z dużym obciążeniem. Jeżeli wibracje nasilają się wraz ze wzrostem obrotów silnika lu podczas przyśpieszania może to wskazywać na problem z turbiną

    Turbiny zregenerowane

    Uszkodzenia turbiny spowodowane przez ciało obce:
    1. zniszczone koło kompresji i wałek
    2. wygięte łopatki koła kompresji
    3. wżery wokół wlotu powietrza
    4. może prowadzić do spadku mocy i hałasu podczas pracy turbosprężarki



    SERWIS KLIMATYZACJI

    Serwis klimatyzacji powinno się przeprowadzać raz w roku, najlepiej po zimie przed sezonem letnim.

    Zakres serwisu obejmuje:

    1. ściągnięcie zużytego czynnika
    2. osuszenie układu
    3. sprawdzeniu szczelności
    4. napełnienie układu nowym czynnikiem oraz olejem do kompresora
    5. odgrzybienie układu klimatyzacji
    6. wymianę filtra klimatyzacji
    7. ozonowanie

    W przypadku stwierdzenia nieszczelności układu wymieniamy zepsute elementy jak:

    1. przewody klimatyzacji
    2. chłodnicę
    3. kompresor podlega regeneracji


    Klimatyzację używa się nie tylko w lecie. Przez cały rok spełnia zadanie osuszania wnętrza z wilgoci, zapobiega też parowaniu szyb. Układ klimatyzacji musi być szczelny i działać w obiegu zamkniętym. Konieczny jest coroczny serwis klimatyzacji do uzupełnienia ubytków czynnika rocznie ok 10%, uzupełnienia oleju do smarowania kompresora jak również odgrzybieniu układu. Zapobiegają te działania powstawaniu pod wpływem wilgoci a potem wysokiej temperatury rozwijaniu się grzybów, pleśni i innych drobnoustrojów które po uruchomienie klimatyzacji wędrują po kabinie.



    NAPRAWA / WYMIANA SILNIKA

    Awaria silnika najczęściej poprzedzona jest wysyłaniem sygnałów alarmowych przez osprzęt silnika do komputera.

    Objawy
    1. auto gaśnie w czasie jazdy, czy też po uruchomieniu
    2. zauważalny spadek mocy
    3. problemy z uruchomieniem
    4. wycieki i ubytki płynu chłodzącego
    5. olej w płynie chłodzącym
    6. zwiększona ilość spalin rożnego koloru
    7. przegrzewający się silnik
    8. zapalające się kontrolki ciśnienia oleju
    9. opiłki zebrane w filtrze olejowym

    kierowca powinien natychmiast zareagować i udać się do serwisu na diagnostykę.

    Mniejsze naprawy usterek silnika wynikających z dużego przebiegu:
    1. nieszczelna pokrywa zaworów
    2. nieszczelna podstawa filtra oleju
    3. nieszczelna miska olejowa
    4. nieszczelna pokrywa rozrządu
    5. nieszczelny wymiennik ciepła
    6. niesprawny filtr odpowietrzający skrzynie korbową (odmę)
    7. zużyte uszczelniacze zaworowe
    8. zużyte pierścienie tłokowe
    9. niesprawne wtryskiwacze, zwiększenie wtrysku może spowodować uszkodzenie głowicy

    Poważną usterką jest zerwany łańcuch rozrządu

    Samochód nie odpala i tylko warsztat może prawidłowo ocenić zakres uszkodzeń i opłacalność naprawy. Często bowiem lepszą alternatywą jest kupno drugiego silnika.

    Silnik M73

    Silnik M54

    Koszt rozbiórki bloku silnika, wymiana tłoków, pierścieni i wału korbowego, wymiana panewek i naprawa głowicy oraz bloku może przewyższać zakup używanego silnika.

    Reasumując trzeba zrobić dokładną kalkulację zanim przystąpi się do kapitalnego remontu silnika.


    AWARYJNOŚĆ SILNIKÓW

    Silniki 1,6 montowane w BMW, Mini, Citroenie i Peogeot, to efekt współpracy koncernu PSA i BMW.

    Ogromne problemy od początku produkcji z napędem rozrządu. Często nie wytrzymywał nawet 40.000km. W 2009 poprawiono konstrukcję ale nie na tyle by wytrzymywały bez awarii 100.000km.

    Generalnie zalecana jest wymiana oleju co 10.000km i przy każdej wymianie oleju kontrolowanie napięcia łańcucha. Po 100.000 należy wymienić komplet rozrządu

    Silniki 1.8 i 2.0, N42, N43, N45 i N46 posiadały już lepsze łańcuchy, miały jednak inne wady. Napinacz łańcucha miał krótką żywotność przez co łańcuch się rozciągał i mógł przeskoczyć

    Częste awarie również silniczków valvotronic i vanosów. Wtryskiwacze rzadko wytrzymywały 100.000km



    KODOWANIE, PROGRAMOWANIE, AKTUALIZACJE

    Programowanie sterowników BMW
    Sterowniki posiadają różne funkcje w zależności od modelu i wyposażenia samochodu.
    Posiadają funkcje sterowania silnikiem, skrzynią biegów, ABS i DSC, poduszkami powietrznymi, sterowanie radia i nawigacją, sterowaniem światłami
    i wieloma jeszcze innymi ...

    Sterowniki połaczone są sieciowo z pozostałymi mimo że działają samodzielnie.
    Oprogramowanie zawarte w sterownikach pozwala na wykonanie złożonych funkcji
    w oparciu dostarczane do nich informacje.

    Oprogramowanie BMW wymaga regularnych aktualizacji. Poprzez połączenie się z centralą BMW AG, możliwa jest aktualizacja oprogramowania w dowolnym sterowniku. Jednak BMW zaleca aktualizację wszystkich jednocześnie.
    Za pomocą narzędzi diagnostycznych poprzez gniazdo OBD wgrywane jest nowe oprogramowanie dostarczone bezpośrednio przez BMW AG do komputera pokładowego zidentyfikowanego po nr VIN.

    Możemy również zakodować używane sterowniki, dobrane po nr VIN

    Aktywacja/dezaktywacja dodatkowych funkcji:

    1. Aktywacja pamięci Start Stop

    2. Dezaktywacja Systemu Auto Start Stop

    3. Selektywne otwieranie drzwi

    4. Światła do jazdy dziennej

    5. Dezaktywacja Active Sound Design

    6. Zamykanie klapy bagażnika z wewnątrz pojazdu

    7. Aktywacja kamer przy każdej prędkości

    8. Automatyczne odryglowanie drzwi po wyłączeniu silnika

    9. Zamykanie klapy bagażnika za pomocą pilota

    10. Uruchomienie silnika baz konieczności wciśnięcia hamulca, sprzęgła, trybu P

    11. Brak automatycznego włączenia kompresora klimatyzacji

    12. Zmiana intarwału serwisu olejowego

    13. Dezaktywacja systemu ochrony pieszych

    14. Polskie menu

    15. Aktywacja pamięci grzania foteli i kierownicy

    16. Montaż i kodowanie zegarów

    17. Dezaktywacja dźwiękowego i graficznego ostrzeżenia o niezapiętych pasach

    18. Aktywacja cyfrowego licznika spalania

    19. Świecenie halogenów razem ze światłami drogowymi

    20. Wyłączenie obrysówek USA

    21. Konwersja samochodów z USA

    22. Przystosowanie auta do polskich miar i przepisów

    23. Aktywacja świateł awaryjnego hamowania



    BMW USA BĘDZIE EUROPEJSKIE

    Na czym polega przerabianie samochodów BMW produkowanych w USA na europejską wersję. Samochody BMW produkowane są w wielu fabrykach na całym świecie a W Stanach Zjednoczonych z taśm schodzą głównie modele serii X, Z3 i Z4 i sprzedawane są w wersjach dostosowanych do danego kraju, który zakontraktuje te samochody.

    Wersja amerykańska dostosowana jest do homologacji miejscowego rynku. Różni się od europejskiego przede wszystkim oświetleniem zewnętrznym pojazdu. Światła amerykańskie są symetryczne, w Unii Europejskiej doświetlają pobocze.

    Tylne światła w Unii posiadają lampę przeciwmgielną która nie jest wymagana w USA. W Europie prędkościomierz musi wskazywać prędkość w km/godz.

    Przeróbka samochodu USA na Europę obejmuje zmianę świateł przednich oraz doposażenie w tylne światło przeciwmgielne łącznie z modułem przestawiania świateł.

    Prędkościomierze nie wymagają przeróbek, posiadają podwójną skalę mil i km.

    Zmiany konieczne są również w zakresach fal radiowych i obszarem map nawigacyjnych, Dokonuje się je poprzez przeprogramowanie odbiornika radiowego i instalacją map UE. W starszych modelach konieczna jest wymiana elementów oświetlenia a w nowszych modelach jedynie zmiana oprogramowania i ustawień.

    Przeróbka na wersję europejską zajmuje maksymalnie 1 dzień W zależności od modelu, rocznika, wyposażenia konieczne są przeróbki:

    1. dodatkowa instalacja elektryczna do tylnych świateł przeciwmgielnych

    2. włącznik świateł z przyciskiem do świateł przeciwmgielnych z tyłu

    3. wymiana reflektorów przednich

    4. przeprogramowanie audio na zakres fal radiowych EU

    5. aktualizacja map navi



    ZAWÓR EGR / CHŁODNICZKA EGR / KOLEKTOR SSĄCY

    Na czym polega przerabianie samochodów BMW produkowanych w USA na europejską wersję. Samochody BMW produkowane są w wielu fabrykach na całym świecie a W Stanach Zjednoczonych z taśm schodzą głównie modele serii X, Z3 i Z4 i sprzedawane są w wersjach dostosowanych do danego kraju, który zakontraktuje te samochody.

    Podstawowym zadaniem zaworu EGR jest ograniczenie ilości wypuszczanych spalin, poprzez skierowanie części gazów spowrotem w kolektor ssący.

    W skład układu recyrkulacji spalin wchodzi zawór EGR, chłodniczka EGR, oraz zawór omijania chłodniczki EGR

    Elementy tego układu często ulegają awarii w przypadku miejskiej jazdy na krótkich odcinkach. Odkładają się wówczas kleiste substancje, które skutecznie blokują działania zaworu i chłodniczki EGR.

    Często uszkodzenie zaworu EGR mylone jest z innymi usterkami, dopiero po podłączeniu komputera diagnostycznego pozwala na dokładne umiejscowienie usterki.

    Typowymi objawami uszkodzenia chłodniczki jest ubytek płynu chłodzącego bez widocznych śladów wycieków jak również zapach spalenizny.

    Po wymianie zaworu EGR i ustawieniu jego wartości fabrycznych układ wraca do normy

    Trzeba zauważyć, że zanieczyszczony, zablokowany mechanicznie zawór EGR może spowodować wiele szkód. Spaliny mogą zapchać filtr DPF, co skutkuje dalszymi usterkami. Turbina lub zespół turbin nie będą mogły przepchnąć spalin przez zapchany DPF i ulegną uszkodzeniu. Są to już bardzo kosztowne naprawy

    Również chłodniczka EGR może się rozszczelnić a dodatkowo przyjmująca nadmiar spalin kieruje gorący glikol do kolektora ssącego w którym nadmiar spalin może wywołać pożar.



    SKRZYNIA ROZDZIELCZA – NAPRAWA XDRIVE

    Skrzynia rozdzielcza jest elementem zespołu napędowego zapewniającym przełożenie napędu ba przednie koła w czasie jazdy po śliskiej nawierzchni oraz w czasie rozpędzania pojazdu do prędkości ok 50k/h

    Objawy niesprawnej skrzyni rozdzielczej
    1. zapalona kontrolka 4x4
    2. szarpanie pojazdu na zakrętach i podczas jazdy na wprost.

    Podczas diagnostyki komputerowe występuje stały błąd skrzyni rozdzielcze niemożliwy do skasowania. Oznacza to uszkodzenie mechaniczne i skrzynia powinna być rozebrana do stwierdzenia stopnia uszkodzeń.

    Dość częsta przyczyną trwałego uszkodzenia skrzyni jest niesprawny silniczek sterujący i poduszka mocująca skrzynię. Ponadto przyczyną awarii mogą być źle dobrane opony zimowe lub letnie.

    Po wyeliminowaniu tych usterek możemy zabrać się za usterki skrzyni. Dłuższa jazda z uszkodzonym modułem VTG z nastawnikiem może skutkować spaleniem sprzęgieł, tarcz ciernych.

    Uszkodzeniu mogą ulec łożyska toczne, wałek główny, kosz sprzęgłowy i zębatka.

    Naprawiona skrzynia rozdzielcza ma 12 miesięczna gwarancję bez limitu km.





    Niezależny serwis BMW Osowiecki. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Źródła treści oraz grafik